נהר מולאן-בית

ליווי אוצרותי: דרורית גור אריה

14/09/2017 -

16/12/2017

נהר מולאן-בית

יופאן ויוג'ון צ'ן, נהר מולאן-בית, מיצב 2017

מאז שהחלו לשתף פעולה ב– 2008 ביצירת מיצבי אמנות, נהר מולאן הוא הנושא העיקרי שמעסיק את האחים יופאן ויוג'ון צ'ן. הנהר הוא סימן ההיכר של אמנותם. סביב הנהר האחים מַבְנים סביבה המהווה בית; והוא התשתית שמאפשרת להם להשתמש בשברירי מידע ונתונים, הפזורים בקרבתו בכל עֵבר, לתיאור מרחב חיים ייחודי ולהמחשת הזהות המנוכרת של תושביו.

נהר מולאן זורם דרך פוטיאן( Putian) שבמחוז פוג'יאן (Fujian) ־ עיירת הולדתם של האמנים, שגלו ממנה כמו סינים רבים אחרים ־ כחוט השני הכורך את זכרונות השבט וקושר עבר להווה. מסעות מדומיינים של בני השבט שעקרו מן הכפרים המסורתיים לערי–מטרופולין מודרניות; התרבות האתנית והדתית המושרשת של המולדת הישנה; המכות שניחתו על החברה המסורתית, בייחוד בעשור האחרון; החוויה האישית של האמנים עצמם, שהיו עדים להפיכת הכפר המסורתי לעיר מודרנית; ובחינה מחודשת של מושגים כמו "ילידי" ו"בינלאומי" במסגרת הפרדיגמה החדשה הזאת ־ כל אלה נשזרים זה בזה ליצירת פרויקט נהר מולאן. הנהר, שנשא את בני השבט הגולים בדרכם אל חופי הים הדרומי, הוא נקודת המוצא של הסבך המורכב הזה.

אך הנושא המרכזי של פרויקט נהר מולאן אינו הנהר אלא הבית. גרוטאות עץ קיקיוניות, חלקי עץ לבוד, חפצים עטופים בפלסטיק–בועות, קיר לבֵנים מרופט שנבנה מחלקי סְפרים, דלת רעועה של פעם, אלמנטים אדריכליים מסתוריים שנושאים ניחוחות של ארץ אבות ותצלומי משפחה ישנים המשובצים ביניהם ־ כל אלה, בצוותא, יוצרים אפוס אישי סוחף משלל המבטים המיקרוסקופיים.

ז'ילינג פאנג

תערוכה בשיתוף עם קרן Blue Mountain לאמנות עכשווית ועופר לוין