פאול קור מצייר

אוצרת: גלית מנע

23/09/2009 -

20/02/2010

פאול קור מצייר

מחווה לפאול קור- צייר, מאייר ומחבר ספרי ילדים
התערוכה פאול קור מצייר חושפת לראשונה חומרים נדירים העולים מתוך תהליכי היצירה של פאול קור האמן ומחבר ספרי הילדים האהובים: 'הילד שאהב את הירח', 'כספיון', 'המטפס הקטן והפרח הזוהר' ו'גן החיות הקסום'. התערוכה מציעה פתח לעולמו המרתק והעשיר של פאול קור – צייר, מעצב גראפי , מאייר ומחבר ספרי ילדים ומאפשרת היכרות קרובה עם פאול קור האיש- דרך כרזות, רישומים צבעוניים, ציורים וסקיצות לספרי הילדים המוכרים.
התערוכה מורכבת משני חלקים מרכזיים: חלקה הראשון מציג את יצירתו המגוונת של פאול קור, הפונה לעולם הילדים ומדברת בשפתו. חלק זה מאפשר הצצה נדירה לעבודתו של האמן – ציורים, רישומים, כרזות ומתווים, הנחשפים ומוצגים לראשונה במוזאון פתח תקוה לאמנות.
חלקה השני של התערוכה מוקדש לפאול קור – "צייר של סיפורים" (כפי שנהג לכנות את עצמו) ולסקיצות הרבות לספרי הילדים. הסקיצות נעשו במדיומים שונים: ציור באקוורל, גואש, עטים צבעוניים, פנדה וקולאז'. הן מתאפיינות בצבעים עזים ומִחְברים מפתיעים, המכניסים אותנו הקוראים והמבקרים לעולם קסום ומהפנט של מראות וניחוחות אירופאים רחוקים. חלק זה מלווה בסרט קצר בו מספר פאול קור כיצד נוצרו ספריו.
התערוכה מזמינה את המבקרים אל מאחורי הקלעים של יצירתו של קור וחושפת את תהליכי עבודתו, התלבטויותיו בבחירת סולמות הצבעים, המצאת הדמויות וגלגוליהן בעלילות השונות. בנוסף לספרי הסקיצות, יוצגו שתי סדרות של ציורים שנעשו עבור הספרים כספיון הדג הקטן (ציורים בגואש) ויֹפי של עולם (ציורים בגואש, אקוורל וטושים). בתערוכה שתי פינות קריאה עם כל ספרי פאול קור, שיועמדו לרשות הקהל.
פאול קור (קורנובסקי), נולד ב- 1926 בפריז. בתקופת מלחמת העולם השנייה, הסתתר עם בני משפחתו בעיר ניס ובשנת 1943 הוברח עם קבוצה של ילדים יהודים לשוויץ. בתום המלחמה התקבל לאקדמיה לאמנויות יפות בפריז (אקול דה בוזאר) והתמחה בציור כרזות אצל הגרפיקאי הנודע פול קולן. קור עלה לישראל ב- 1948.
תהליכי היצירה של האמן המתגלים בתערוכה, הם ביטוי לסגנון ולשפת הציור שייחדו אותו וזיכוהו בפרסים חשובים, ביניהם: פרס הספר היפה מטעם גלריה Maeght, פריס (1973) שהוצג במוזאון לאמנות מודרנית בפריז, פרס נחום גוטמן עבור ספרו גן החיות הקסום, עיריית ת"א (1991), ציון לשבח ממוזאון ישראל עבור הספר כספיון (1992) ופרס הכסף מאגודת המעצבים עבור הספר כספיון (1993). במהלך השנים הציג תערוכות יחיד בישראל וברחבי העולם, בין היתר: בגלריה רוזנפלד, בגלריה נורה בירושלים, ובגלריה קרפנטיה בפריז. כמו כן הציג במסגרת תערוכות קבוצתיות בגרנד פאלה בפריז, באוסטרליה, ביריד האמנות בבאזל, בניו יורק, בלונדון ובנורווגיה. פאול קור נפטר בשנת 2001 . הספרים המוכרים האהובים שהותיר אחריו, ממשיכים לעצב את חוויית הילדות בישראל ולהשפיע על תכניה ומאפייניה החזותיים.

פאול קור מצייר
פאול קור, סצינה מתוך כספיון הדג הקטן, 1987, גואש על נייר, עיזבון פאול קור
פאול קור מצייר
פאול קור, מיני חיות (מתוך הסדרה יופי של עולם),, 1969-1973, גואש, אקוורל וטושים על נייר, עיזבון פאול קור
פאול קור מצייר
פאול קור, מתווה לכרזה עבור קוקה-קולה, 1971, גואש על נייר, עיזבון פאול קור