נעמי סלייני: שבעה ימים

אוצרת: אור תשובה

14/03/2019 -

09/06/2019

נעמי סלייני: שבעה ימים

פרויקט שבעה ימים של נעמי סלייני הוא תערוכה "תלויית מקום", המתייחסת למיקומה של גלריית האוסף של מוזאון פתח-תקוה לאמנות מול חדר ההנצחה של בית יד לבנים. במיצב של פרחים חיים היא מצטטת אלמנטים ודפוסי תצוגה מחדר ההנצחה, ובתוך כך דנה בנושאים כמו שימור, זמניות וזיכרון. סלייני, שעוסקת לפרנסתה בעיצוב ושזירה של פרחים, נוגעת בחוויה האינטימית והדואלית שמְזמן לה מקצועה, כאורחת לרגע בחיי זרים המבקשים לציין באמצעות הפרחים את שמחות החיים, כמו חתונות ולידות – אך גם שעות קשות של מוות ושכול.
בדומה לפרקי החיים האנושיים, היא יוצרת בגלריה 12 מחזורי חיים בני שבעה ימים כל אחד, שתחילתם בשזירת זר-אבלוּת אדיר ממדים הניצב במרכז החלל. את הפרחים הקמלים מהשבוע החולף היא מייבשת בתוך 12 ספרים ריקים ומתוארכים, שהוצבו בגלריה מבעוד מועד ומתפקדים כארכיון בהתהוות. פעולה זו חוזרת על עצמה לאורך 12 השבועות של הצגת התערוכה, כאשר הפרחים מייצגים בהשתנותם ובקמילתם את מעבר הזמן והתחלפות העונות – אך נחנטים לנֶצח בחללים האל-זמניים של הגלריה והארכיון.
הספרים הריקים ממתינים להתמלא עם קמילת הפרחים, כתזכורת מכאיבה לדרכם של מפעלי זיכרון ואנדרטאות בישראל, שאינם עוסקים רק בעבר אלא מהווים תשתית מוכנה מראש למי שיונצחו בעתיד. סלייני מחדשת ומשמרת את הפרחים מדי שבוע בעמלנות רפטטיבית, בידיעה שבעתיד נידרש לשוב ולצפות בקמילתם. בכך היא כמו מעצימה את הסתירה הפנימית של מי שמתכונן לעתיד עגום וידוע מראש מתוך חוסר רצון להשלים אִתו או לדמיין את בואו.

אור תשובה