שרון אזגי: אטלס II

אוצרת: אירנה גורדון

13/01/2022 -

28/05/2022

שרון אזגי: אטלס II

עבודתה של שרון אזגי קושרת בין הכשירות המדעית לנתח ולהבין את הסובב אותנו לבין אי־האפשרות התבונית והרגשית לתפוס עד תום את מהות הדברים. במיצב המשלב סאונד, תיעוד חזותי של השמש ותוכנת מחשב שפותחה במיוחד לעבודה, היא יוצרת מטאמורפוזה של דימויים, צלילים, סימנים ופולסים חשמליים, המרצפים את ניסיונותינו לגעת בהוויית הקיום. התוכנה מנתחת תדרים של קרינת השמש, המשודרים לכדור הארץ מטלסקופ הרדיו ששוגר לחלל ב־2010 בחללית אטלס II, מעבדת אותם בשילוב אינטרפולציה של מיקום השמש ביחס לכדור הארץ, והופכת אותם לתווים המתנגנים על עוגב ממוחשב. המיקום של השמש ביחס לכדור הארץ קובע את הקצב, ותדרי השמש מכתיבים את הצלילים, ליצירת מעין שעון־שמש שפועל בלי לציית לחלוקה המקובלת לשעות. 

מעֵבר לכך, מסתמן כאן מצב תודעתי קוסמי המתֻווך דרך פילטרים של מדע וטכנולוגיה, אפוף באותות שמש המוקרנים בשידור חי על מסך, בין לוחות המשקפים את נוכחות הצופים ויוצרים תחושה של ריחוף בין מציאות לתעתוע. כמי שנתונים במעמד זה של מדע, אשליה ומקסם־שווא, הצופים כמו מנצחים על המוזיקה הנסתרת של היקום.

تربط أعمال شارون أزچي بين الصلاحية العملية لتحليل وفهم ما يحيط بنا وبين انعدام الامكانية التبصرية والعاطفية للإدراك التام لماهية الأمور. في العمل التركيبي الذي يجمع بين الصوت، التوثيق البصري للشمس وبرنامج الحاسوب الذي تم تطويره خصيصًا لهذا العمل، تقوم أزچي بتحوير الصور، النغمات، العلامات والنبضات الكهربائية، التي تؤثث محاولتنا لملامسة الكينونة الوجودية. يعمل هذا البرنامج على تحليل موجات أشعة الشمس، التي تبث إلى الكرة الأرضية من المقراب الاذاعي الذي أرسل إلى الفضاء عام 2010 في المركبة الفضائية أطلس II، ويقوم بمعالجتها باستيفاء موقع الشمس بالنسبة للكرة الأرضية، وتحولها إلى نغمات تُعزف على أورغن قديم. يحدد موقع الشمس بالنسبة للكرة الأرضية الوتيرة وتحدد موجات الشمس النغمات، لتشكيل ساعة شمسية تعمل دون الانصياع للتقسيم المألوف إلى ساعات.

علاوة على ذلك، تتضح هنا حالة من الوعي الكوني بواسطة فلاتر من العلم والتكنولوجيا، تكتنفها إشارات شمسيّة يتم بثها مباشرة على شاشة بين ألواح تعكس حضور المشاهدين وتشكل احساسًا بالتحليق بين الواقع والوهم. بصفة من يتواجد في هذه المكانة من العلم، الوهم والافتتان الوهمي، يبدو المشاهدون كأنهم يقودون موسيقى الوجود الخفيّة.

— القيّمة: إيرينا غوردون