שי זילברמן, האנה הוך: מיניאטורות

אוצרת: אירנה גורדון

01/06/2023 -

25/11/2023

שי זילברמן, האנה הוך: מיניאטורות

אמנית הדאדא הגרמנייה האנה הוך היתה בין מְפתחי טכניקת הפוטומונטאז' בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה. טכניקת הפוטומונטאז' מתבססת על יצירת דימויים חדשים מתוך דימויים קיימים, בעיקר צילומיים, שנלקחו מכתבי-עת, עיתונים ופרסומי דפוס אחרים, כאשר החיבור בין הדימויים נעשה – כמו בקולאז' – באמצעות גזירה, הדבקה ומניפולציה. אמני הדאדא הפכו את הפוטומונטאז' לאמצעי ביטוי מרכזי של ביקורת ומחאה, בהיותו כלי המאפשר את הפקעת המשמעות המקורית של דימויים מתעדי מציאות, ובתוך כך יוצר הזרה ונותן ביטוי להיבטים של אי-גיון ואבסורד.

שי זילברמן, שחוגג עם הוך יום הולדת בתאריך משותף (אחד בנובמבר), מנהל דיאלוג רב-שנים עם טכניקות הקולאז' המודרניסטי, הפוטומונטאז' הדאדאיסטי וההדפס, ובין השאר גם עם יצירתה של הוך. טכניקות אלה משמשות את זילברמן בפועלו האמנותי כארכיאולוג וחוקר של התרבות העכשווית. הוא ממפה את הדימויים הצילומיים המודפסים של המאה ה-20, מלקט ואוסף אותם ואז מחבר ביניהם באופן כירורגי, בגזירה והדבקה, לכדי עבודות חדשות המגלות ארצות ועולמות נעלמים מן העין ובתוך כך מבקרות את תפיסת ה"עכשיו" המודרניסטית. בשונה מרוח הדאדא, עבודותיו של זילברמן חדורות מלנכוליה בנוסח המאה ה-21 ביחס למודרנה ורצופה הרהורים על יחסי רצף ושבר בין אדם לסביבה. הן מְזמנות מסעות מבוכיים בחללים כלואים, בעודן מתבוננות באדם המשתקף ונבלע-נברא באינסוף אספקלריות שבין מציאות לחלום.

את אלבום חיתוכי הלינוליאום המוצג בתערוכה יצרה הוך בשלב מוקדם בחייה, בשנים שבהן שִכללה את טכניקת הפוטומונטאז'. העבודות המזוהות עימה, שנוצרו בימי דאדא-ברלין בשנות ה-20, התאפיינו בביקורת פוליטית אנטי-בורגנית ומגדרית, שכללה עיסוק סוריאליסטי-הומוריסטי בגוף ובמקומה של האשה בחברה הגרמנית של התקופה. הדפסי האלבום שכאן מייצגים פן אחר ביצירתה: קומפוזיציות המתחילות בפיגורטיבי ומגיעות למופשט; מיניאטורות אורנמנטליות ואקספרסיביות הלוכדות הרמוניות צורניות של נוף. 

הוך עבדה במשך כעשור כמעצבת גרפית במגזינים למלאכות יד, והמחשבה הטקסטילית של מארג ודגם ניכרת ביצירתה – גם בזו המוקדמת של הפוטומונטאז'ים, ובעיקר בחיתוכי הלינוליאום. זילברמן, שלאחר לימודי אמנות בבוזאר בפריז למד במחלקה לעיצוב אופנה באקדמיה המלכותית באנטוורפן, מציג בתערוכה עבודות חדשות, שיצר בדיאלוג עם חיתוכי הלינוליאום באלבום מיניאטורות מאוסף מוזיאון ישראל, ירושלים. עבודותיו אלה – חלקן קומפוזיציות מופשטות משכבות נייר צבעוניות – מהדהדות רקמות ואריגים מודרניים, שדימוי מבצבץ מתוכם מדי פעם. בחלקן האחר אלה קומפוזיציות פיגורטיביות מונוכרומטיות, שבהן האנושי, החייתי והצמחי משורגים אלה באלה. זילברמן מניע בעבודות מהלך של דיאלוג אינטימי, המתכנס אל קומפוזיציות מיניאטוריות בעודו מתפרשׂ על פני זמן היסטורי ואישי. זמן הדמיון והזיכרון כמו נוכח פיזית במרחב הנייר, ונדמה כי המדיום, הצורה והדימוי מנסים לשכוח את אופני התהוותם הראשוניים כדי להיווצר מחדש ולהנביט התבוננות אחרת בעולם.

שי זילברמן נולד ברמלה, 1976. חי ויוצר ביפו | האנה הוך נולדה בגותה, גרמניה, 1889; הלכה לעולמה בברלין, 1978

תצלומי הצבה: אלעד שריג