החוג לקולנוע, אורי רוזנווקס

מתוך מקבץ התערוכות אמנות-חברה-קהילה, אוצרת: דרורית גור אריה

09/02/2012 -

22/07/2012

החוג לקולנוע, אורי רוזנווקס

קהילת הבדואים השחורים ("אפרו-בדואים") ברהט מתמודדת עם אפליה מעמדית וגזעית המושרשת במוסכמות החברתיות של הקהילה הבדואית המסורתית בנגב. מוצאם של הבדואים השחורים במזרח אפריקה, שם נחטפו על-ידי סוחרי עבדים ערבים ונמכרו, בשווקים של זנזיבר או ערב הסעודית, לשבטי הבדואים הלבנים. השווקים היו פעילים עד שחר המאה ה-20, כאשר רבים מהנחטפים וצאצאיהם המשיכו לשמש עבדים גם בתחומי פלשתינה-א"י עד 1948 (עם החלתם של חוקי מדינת ישראל), ועל רקע זה הם מכונים גם כיום "עבד" או "עבדה". מדובר במיעוט שסבל וסובל מקיפוח ודיכוי. דימויַם השלילי רווח במערכות המשפחה, החינוך והחברה המקומית, מה שמונע אפשרויות של קידום אישי ומקצועי, עצמאות וחופש בחירה.
הסרט החוג לקולנוע נוצר ברהט בשנים 2006-2005, במסגרת סדנת קולנוע לנשים שחורות בהנחיית הבמאי אורי רוזנווקס. במהלך העבודה עם הנשים, הלומדות את עקרונות הצילום הקולנועי, נחשפת התמודדותן היומיומית עם הגזענות הקשה ומתבררים מקורותיה ההיסטוריים המודחקים של האפליה. בנות החוג לקולנוע תיעדו את פעילותן בשיתוף ובליווי רוזנווקס ועמיתו מאג'ד כאמלאת (ראש עמותת "צעד קדימה" ברהט). הן צילמו, אספו מידע, חקרו וריאיינו את בני משפחותיהן, ותיקי העדה ונציגי הציבור. במהלך העבודה על הסרט נסעו חברות הקבוצה ל"מסע שורשים" באפריקה, שתיעודו – וכך גם חשיפתו בפני הציבור הרחב וציבור הבדואים בפרט – היה למסמך מקורי ונוקב על שימור מוסכמות בהתייחס לצבע עור וארץ מוצא. במקביל היה זה גם מסע אישי של כל אחת מן הנשים, שבעזרת כלי הביטוי החזותי העצים את כוחן והשפיע על מעמדן בקהילה.
הסרט זכה בפרס ראשון בתחרות פורום היוצרים הדוקומנטריים לשנת 2007, והשתתף בפסטיבלים רבים ברחבי העולם. הצלחתו איפשרה גיוס משאבים לרכישת מכשור מקצועי ולהרחבת החוג לקולנוע ברהט. בעקבות זכייתו בפרס התאפשרה יצירתו של סרט המשך בשם ארבעה סיפורים מהנגב, בבימוי ארבעה במאים ובמאיות בדואים ובהפקת אורי רוזנווקס.
הופק בתמיכת:
הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה
ערוץ 10
עמותת "צעד קדימה" לקידום החינוך ברהט
הקרן לעידוד דו-קיום בנגב

הקרן לעידוד דו–קיום

http://backandforthmovie.com
במאי: אורי רוזנווקס
מפיקים: אורי רוזנווקס, מאג'ד כאמלאת
צילום: נג'אח אבו-זע'ילה, רוזה אבו-עג'ינה, סובחיה אבו-זע'ילה
תחקיר וראיונות: כאמלה אבו-זע'ילה, יוסרה כאמלאת, חוריה אבו-זע'ילה, עידה אבו-זע'ילה, חנאן אבו-סראר, סיהאם כאמלאת, שירין אל-גליוואת
עריכה: בועז ליאון
מוזיקה: אבי בללי
עיצוב פסקול: אופיר לוקיי

אורי רוזנווקס, החוג לקולנוע, 2006, סרט תיעודי, וידיאו, 53 דקות